Een goede mondverzorging is van essentieel belang.

Met een gezond gebit kan je goed kauwen en bijten. Dit is belangrijk voor de spijsvertering. Een gezond gebit is van invloed op je hele gezondheid. Bij chronisch ontstoken tandvlees kunnen er bijvoorbeeld allerlei bacteriën in je bloed terecht komen, die elders in het lichaam problemen veroorzaken. Om goed te praten zijn je tanden en kiezen ook onmisbaar. Uiteraard is het zeker niet onbelangrijk om een stralende glimlach te hebben.

Houd rekening met:

Tandenpoetsen

Het is erg belangrijk om je tanden, kiezen en tandvlees gezond te houden. Goede mondhygiëne begint bij het tandenpoetsen. Om ongemakken te voorkomen raden we aan om twee keer per dag de tanden te poetsen zowel ‘s ochtends als ‘s avonds.

Flossen en stokeren

Ontstoken tandvlees kan zich op elke leeftijd voordoen, maar het komt vaker voor bij volwassenen. Ontstoken tandvlees wordt veroorzaakt door de bacteriën in tandplak: een kleverig, kleurloos laagje dat voortdurend op je tanden wordt afgezet. Door dagelijks te poetsen en ook te flossen, tandenstokers of ragers te gebruiken kun je tandplak verwijderen, doe je dit niet dan kan het tandvlees gaan ontsteken.

Voeding

Tanderosie is een vorm van gebitsslijtage, waarbij het tandglazuur wordt aangetast door zuren van buitenaf. Om tanderosie te voorkomen is het belangrijk om op je voedingspatroon te letten.

Levensfase

Vanaf het 5e en 6e jaar maken melktanden plaats voor nieuwe, blijvende tanden. De melktanden vallen uit doordat de melkwortels oplossen. Het wisselen van tanden en kiezen kan tot aan het twaalfde levensjaar duren